دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

۱۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است



دبیر شورای دین‌پژوهان کشور:


 دبیرشورای دین‌پژوهان کشور اعلام کرد بر اساس مصوبه شورای علمی دین پژوهان کشور و بر اساس سنجش ضرورت‌ها و بایسته‌ها در این شورا موضوع «دین پژوهی در ایران معاصر؛ فرصت‌هاو چالش‌ها» به عنوان موضوع اصلی پنجمین کنگره علمی دین پژوهان کشور انتخاب شده است.

دکتر آیت پیمان افزود: شورای دین‌پژوهان کشور به منظور تعمیق، توسعه و ترویج پژوهش‌های دینی و به روزرسانی اطلاعات و روش‌های دین‌پژوهی، پنجمین کنگره علمی دین‌پژوهان کشور را ابتدای سال 94 برگزار می‌نماید و در این رویداد پژوهشی مراکز فعال دین‌پژوهی و به‌ویژه معاونت پژوهشی حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه‌المصطفی العالمیه، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، پژوهشگاه‌ حوزه و دانشگاه، همکاری و حمایت می‌نمایند.

پیمان تأکید کرد: پژوهشگران علوم اسلامی می‌توانند دیدگاه‌ها و دست‌آوردهای علمی خویش را در قالب مقاله تخصصی و در محورهای هفت‌گانه کنگره به دبیرخانه ارسال نمایند، تا پس از ارزیابی و انتخاب، نسبت به انتشار و ارائه آن در کنگره اقدام گردد، وی محورهای هفت گانه جهت ارائه مقالات تخصصی را به شرح ذیل بیان داشت:

1.     تعریف پژوهش دینی، و شاخصه های مهم آن در دوران معاصر ( بیان تفاوتهای پژوهش با تألیف ، تصحیح و تصنیف)

2.     سنجش پژوهش‌های دینی از نظر کمی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی

3.     شیوه‌های دین‌پژوهی در دنیای جدید

4.     تحلیل نمونه‌های عالی از پژوهش‌های مستشرقان درباره اسلام و تشیع.

5.     مقایسه شیوه‌های دین‌پژوهی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی.

6.     دین‌پژوهی در سه دهه اخیر، تحلیل روش‌ها و رویکردها.

7.     نظریات مهم دین‌پژوهان ایرانی پس از انقلاب اسلامی.

مدیر مسئول مؤسسه دین‌پژوهان کشور افزود: طبق تعریف مورد قبول دبیرخانه، پژوهش دینی «کاوشی تحقیقاتی است که دارای ویژگیهای نوآوری علمی، روشمند بودن، پاسخگو بودن به شبهات و سئوالات نظری، حل مسایل علمی، نقادی داده ها، ایده پردازی و مدل سازی می باشد»، لذا مقالات ارائه شده بایستی از ویژگیهای تعریف مذکور برخوردار باشند.

وی گفت: مقالات بایستی در قالب متن کامل، خلاصه متن، فایل و پرینت متن از طریق پست و یا حضوری به دبیرخانه تحویل شوند.

وی مهلت ارسال آثار را پایان مهرماه 1393 اعلام کرد و از پژوهشگران علوم دینی و علاقه مندان دعوت نمود مقاله خویش را برای ارزیابی و انتخاب در مهلت مقرر به نشانی: قم، میدان رسالت، خیابان سمیه، پلاک 27 به دبیرخانه شورای دین‌پژوهان کشور ارسال نمایند و جهت کسب اطلاعات بیشتر به این دبیرخانه مراجعه و یا تماس حاصل نمایند.

پیمان بیان کرد: دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور که به دلایلی در آغاز دولت نهم فعالیت خویش را متوقف نموده بود، از نیمه دوم سال گذشته مجدداً احیا گردیده و فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را بصورت مستقل آغاز کرده است. شورای علمی دین پژوهان کشور مرکب از 15 نفر از شخصیت‌های علمی برجسته حقیقی و حقوقی از بین صاحب نظران و دین پژوهان و از اساتید حوزه و دانشگاه می‌باشند و ریاست شورا به عهده آقای دکتر محمدجواد صاحبی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه می‌باشد.

وی در پایان گفت: شورای دین‌پژوهان کشور در زمینه ارتقاء و تعالی کیفی و کمی پژوهش‌های دینی در همه رشته‌های علوم اسلامی فعالیت پژوهشی و اطلاع‌رسانی و حمایتی خواهد داشت و در تلاش است تا زمینه هم‌افزایی و ارتباط و همکاری‌های علمی مراکز و مؤسسات پژوهشی را در چهاربخش حوزه، دانشگاه، دولت و بخش خصوصی فراهم نماید و در این جهت مدیران مراکز و مؤسسات پژوهشی و پژوهشگران علوم دینی را برای همکاری و انسجام فکری و مشارکت در برنامه های شورای دین پژوهان کشور دعوت نموده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۲۹
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور

دبیرخانه دین‌پژوهان کشور اعلام کرد:


فراخوان دهمین آیین تجلیل از پژوهشگران و پژوهش‌های برتر دینی طی اطلاعیه‌ای از سوی دبیرخانه دین‌پژوهان کشور اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دبیرخانه دین‌پژوهان کشور، دکتر آیت پیمان مدیرعامل دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور ضمن اعلام این خبر گفت:

به منظور حمایت از توسعه و ترویج پژوهشهای برتر دینی و حمایت از پایان نامه های دین پژوهی در سطح دکتری و همچنین انتخاب و معرفی مؤسسات برتر پژوهشی داخلی و خارجی و معرفی پیشکسوتان دین پژوه، دهمین آیین معرفی و تجلیل دین پژوهان در ایام هفته پژوهش سال 1393 با همکاری معاونت محترم پژوهشی حوزه علمیه و مراکز پژوهشی حوزه و دانشگاه در قم و تهران برگزار می گردد.

وی از مراکز و مؤسسات پژوهشی حوزه ها و دانشگاه ها و بخش دولتی و خصوصی و پژوهشگران مستقل دعوت کرد تا اثر برگزیده و منتخب خویش را جهت رقابت و ارزیابی و داوری به دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور ارسال نمایند.

دکتر پیمان در تشریح شرایط پذیرش پژوهشی‌دینی در دبیرخانه شورای دین‌پژوهان نیز اعلام کرد: آثار پژوهشی بایستی بر اساس تعریف شورای علمی، دارای ویژگی‌هایی از قبیل: نوآوری علمی، روشمند بودن، پاسخگو بودن به سئوالات نظری و دارای راه‌حل عملی مسائل علمی، نقادی و ایده‌پردازی و مدل‌سازی باشند و بر این اساس هم پژوهشگران مستقل و هم مراکز و مؤسسات پژوهشی می‌توانند آثار خود که دارای ویژگی‌های مذکور باشند در دبیرخانه دین پژوهان کشور جهت داوری و انتخاب کاندیدا نمایند.

دبیر شورای دین پژوهان افزود: تاریخ تولید اثر پژوهشی باید صرفا دوره 5 ساله اخیر باشد و آثار پژوهشی دینی سال‌های قبل از این دوره به کمیته‌های ارزیابی ارائه نخواهند شد.

آیت پیمان در پایان اعلام کرد: آیین‌های معرفی و تجلیل پژوهش‌های برتر دینی صرفا به آثار جدید و آماده چاپ اختصاص یافته است و آثار چاپ شده مورد ارزیابی و انتخاب قرار نمی‌گیرند.

وی مهلت ارسال آثار را پایان آبانماه 1393 اعلام کرد و از پژوهشگران و مراکز پژوهشی تقاضا کرد اثر پیشنهادی خود را در قالب متن صحافی شده و آماده چاپ به همراه فایل نهایی اثر و چکیده معرفی پژوهش به دبیرخانه دین پژوهان به نشانی قم، میدان رسالت، خیابان سمیه، پلاک 27 ارسال نمایند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۲۸
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
چهارشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸ ق.ظ

" راز و رمز هنر دینی" روانه بازار نشر شد




مقالاتی از سید حسین نصر سید محمد خامنه‌ای، مارتین لینگز و ...

مقالاتی از سید حسین نصر سید محمد خامنه‌ای، مارتین لینگز و ...

کتاب "راز و رمز هنر دینی" با تنظیم و ویرایش مهدی فیروزان از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب "راز و رمز هنر دینی" مجموعه مقالات ارائه شده در اولین کنفرانس بین المللی هنر دینی است که در سال 1374 در تهران برگزار شد.

نخستین کنفرانس بین المللی هنر دینی امکانی به دانشمندان سراسر جهان داد تا تفسیرهای خود را درباره بیان فطری مبدأ از طریق اشکال مختلف هنری آزادانه ارائه کنند.

بیست و نه مقاله عالمانه این کتاب که توسط مهدی فیروزان تدوین و گردآوری شده است، از نگاه ها و مرام های گوناگون بشر درسراسر دنیا حکایت می کند و از هنر قرآنی تا هنر دینی بومیان آمریکا را در بر می گیرد که "هنر دینی، هنر سنّتی، هنر مقدّس"؛ "اخلاق و هنر قدسی"؛"حُسن و مراتب ادراک آن"؛"هنر نزد افلاطون"؛"موسیقی آسمانی در بهشت دانته"؛"باتیک مالزیایی" و "سنّت و تکنولوژی" از آن جمله اند.

این کتاب صرفاَ حاوی مذاکرات کنفرانس نیست، بلکه در حقیقت تجربه ای آموزشی برای کسانی است که جویای فهم و ادراک روشن تری از این جهان و غایات پوشیده آن هستند.

در این کتاب مقالات افرادی چون علی لاریجانی، سید محمد خامنه ای، مارتین لینگز، سید حسین نصر، محمدحسن زورق، گری هنری، کامل خان ممتاز، بودو راش، نصرالله پورجوادی، جوسلین گادوین و غیره به چشم می خورد که در هر یک از آنها هنر دینی را از زوایای مختلف مورد واکاوی قرار داده است.

چاپ سوم کتاب "راز و رمز هنر دینی" در 424 صفحه مصور توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به هنرهای دینی قرار گرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۲۸
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
چهارشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۴ ق.ظ

گفتمان تولید الگو باید بر فقیهان حاکم شود


حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست:

گفتمان تولید الگو باید بر فقیهان حاکم شود


اصول فقه از نظر جنس مسائل، حجم مسائل و... هنوز دفتر اوّلش نوشته شده و دفتر دوم و سومش مانده که باید نوشته بشود؛ چون تمام اصول فقه موجود ما وظیفه‌ فهمنده‌ نثر را می‌گوید که مجتهد باشد، درحالی‌که ما اگر خواسته باشیم به اصولی برسیم که تمام حلقه‌های مفقوده را جواب بدهد، فقه آن حتی می‌تواند سیستم تولید کند. حال باید دفتر دومش نوشته شود که وظیفه‌ مبیّنان شریعت چیست؟

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۲۴
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور


از سوی دبیرخانه دین‌پژوهان کشور اعلام شد:

فراخوان مقاله پنجمین کنگره علمی دین پژوهان کشور با عنوان: «دین‌پژوهی در ایران معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دبیرخانه دین‌پژوهان کشور، فراخوان مقاله پنجمین کنگره علمی دین پژوهان کشور با عنوان «دین‌پژوهی در ایران معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، طی اطلاعیه‌ای از سوی شورای علمی این دبیرخانه اعلام شد.

بر اساس این اطلاعیه متن فراخوان پنجمین کنگره به شرح زیر می‌باشد:

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

شورای دین‌پژوهان کشور به منظور تعمیق، توسعه و ترویج پژوهش‌های دینی و به روزرسانی اطلاعات و روش‌های دین‌پژوهی، پنجمین کنگره علمی دین‌پژوهان کشور را برگزار می‌نماید.

پژوهشگران علوم اسلامی می‌توانند دیدگاه‌ها و دست‌آوردهای علمی خویش را در قالب مقاله تخصصی و در محورهای هفت‌گانه ذیل، به دبیرخانه کنگره  ارسال نمایند، تا پس از ارزیابی و انتخاب، نسبت به انتشار و ارائه آن در کنگره اقدام گردد:

  1. تعریف پژوهش دینی، و شاخصه‌های مهم آن در دوران معاصر (بیان تفاوت‌های پژوهش با تألیف، تصحیح و تصنیف)
  2. سنجش پژوهش‌های دینی از نظر کمی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی
  3. شیوه‌های دین‌پژوهی در دنیای جدید.
  4. تحلیل نمونه‌های عالی از پژوهش‌های مستشرقان درباره اسلام و تشیع.
  5. مقایسه شیوه‌های دین‌پژوهی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی.
  6. دین‌پژوهی در سه دهه اخیر، تحلیل روش‌ها و رویکردها.
  7. نظریات مهم دین‌پژوهان ایرانی پس از انقلاب اسلامی.

توضیح 1: از آنجا که پژوهش دینی، «کاوشی تحقیقاتی است که دارای ویژگی‌های نوآوری علمی، روشمند بودن، پاسخگو بودن به شبهات و سئوالات نظری، حل مسایل علمی، نقادی داده‌ها، ایده‌پردازی و مدل‌سازی می‌باشد»، لذا مقالات ارائه شده بایستی از ویژگی‌های تعریف مذکور برخوردار باشند.

توضیح2: مقالات بایستی در قالب متن کامل + خلاصه متن +  فایل + پرینت متن از طریق پست و یا حضوری به دبیرخانه تحویل شوند.

مهلت ارسال آثار: پایان مهرماه 1393 خواهد بود.

نشانی: قم، میدان رسالت، خیابان سمیه، پلاک 27، تلفن: 02537834536 – 02537835397 - www.dinpajoohan.com        info@dinpajoohan.com ،

 

یادآور می‌شود دبیرخانه دین‌پژوهان کشور پیش از این نیز چهار کنگره مهم و سراسری دین‌پژوهان را با عناوین زیر برگزار کرده است:

کنگره اول / «مشکلات، موانع و بایسته‌ها در عرصه دین‌پژوهی» / آذر 1377

کنگره دوم / «دین‌پژوهی در جهان معاصر؛ ابزار جدید ـ شبهات جدید» / اردیبهشت 1379

کنگره سوم / «مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران» / بهمن 1380

کنگره چهارم / «جهانی شدن و دین؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» / اردیبهشت‌ 82

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۷
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور




سومین شماره فصلنامه

سومین شماره فصلنامه "تحقیقات کلامی" با مقالاتی از "سیدمحمود موسوی"، "حسن طارمی ­راد" و"رضا برنجکار" به همت انجمن کلام اسلامی حوزه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین شماره فصلنامه "تحقیقات کلامی" منتشر شد. در این شماره از مقالاتی با عناوین "ایمانِ موهبتی از منظر آیات و روایات"، "اثبات و تحلیل شأن وساطت فیضِ امامان(ع)"،" گستره علم امام در اندیشۀ علمای شیعه"،" بررسیِ تأثر شیعیان کوفه از فرهنگ رأی و قیاس در نیمه اول سده دوم"، "مقصود اصلی در اعتقادات"،" مناسبات امامیه و زیدیه (از آغاز غیبت صغری تا افول آل‌بویه)" و "طینت و عدل الهی" به چاپ رسید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۶
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
چهارشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴ ق.ظ

گزارشی از یک نشست:



شب شیخ شهاب‌الدین سهروردی؛


شب شیخ شهاب‌الدین سهروردی؛

رئیس هیئت مدیره انجمن حکمت و فلسفه ایران در شب شیخ شهابالدین سهروردی با بیان اینکه سهروردی فلسفه دوران خود را مورد بررسی قرار داد و خط بطلان بر نظریه فلسفی زمانه خود که متأثر از ارسطو بوده کشید، گفت: وی در واقع طرحی نو در فلسفه و حکمت و سیر تاریخی آن درانداخت و پایۀ مبادی حکمت الهی در فلسفه را تأسیس کرد.

شب شیخ شهابالدین سهروردی عنوان صد و شصت و ششمین شب از شبهای مجله بخارا بود که با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت، دائرةالعمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و انجمن حکمت و فلسفه ایران در غروب یکشنبه 12 مرداد در محل کانون زبان فارسی برگزار شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۴
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور



تعطیلی دفا‌تر چند شبکه‌ ماهواره‌ای مذهبی و بازداشت دست‌اندرکاران آنها توسط وزارت اطلاعات


وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای از شناسایی و تعطیلی دفا‌تر چند شبکه‌ ماهواره‌ای مذهبی و بازداشت دست‌اندرکاران آن‌ها در ایران خبر داد.

در اطلاعیه منتشر شده توسط این این وزارت‌خانه در روز یک‌شنبه (دوازدهم مرداد) آمده دفا‌تر این شبکه‌ها در چهار استان ایران به طور «مخفیانه» و «غیرقانونی» فعالیت می‌کرده‌اند.

 وزارت اطلاعات هدف از فعالیت‌های این شبکه‌ها را «ایجاد اختلافات مذهبی و تشدید تفرقه در جهان اسلام و تخریب وجهه تشیع» اعلام کرده و افزوده است که دفا‌تر این شبکه‌ها «با حکم قضایی تعطیل و عوامل آن‌ها بازداشت شده‌اند».

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۱
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۱۷ ب.ظ

کفّ یهودی و راهپیمایی روز قدس


حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری:

کفّ یهودی و راهپیمایی روز قدس


گروهی خودمجاهدپندار به بهانة جهاددوستی و استکبارستیزی در یک سال اخیر برای نقد مذاکراتی که زیر نظر رهبر معظم انقلاب و به تعبیر معظم له از سوی فرزندان انقلاب صورت گرفت از طریق مقاله‌ها و سخنرانی­ها و گفتگوها در فضاهای حقیقی و مجازی و حتی اعزام مبلغ برای اثرگذاری بر افکار عمومی چه‌ها که نکردند و اکنون در برابر این ستم به مظلومان فلسطین یا سکوت کرده‌اند و یا لااقل جوش و خروشی را که در ماجرای مذاکرات هسته‌ای از خود نشان دادند بروز نمی­دهند و از شکلهای مختلف بروز دلواپسی در این موضوع مهم خبری نیست.

درباره تعامل امیرالمؤمنین علی علیه السلام با یهودیان اطلاعات مدون زیادی در دسترس نیست. منابع تاریخی نمونه‌هایی را در این زمینه ذکر کرده­ اند. ولی ظاهراً در نهج­ البلاغه تنها دو سخن در این زمینه وجود دارد: یکی خطبة 73 و دیگری حکمت 317. حضرت در حکمت 317 به شبهه‌افکنی یک فرد یهودی که طعنه­ زنان گفته بود شما به محض به خاک سپردن پیامبرتان درباره او اختلاف پیدا کردید، پاسخی تاریخی داده‌اند و عبارت معروف "إنما اختلفنا عنه لا فیه "را به همراه مقایسه با یکی از اقدامات اصحاب حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه الصلاه و السلام بیان کرده‌اند. ولی خطبة 73 در اصل به ماجرای اسارت مروان بن حکم در جنگ جمل و آزادی او برمی­ گردد. مرحوم شریف رضی فضای صدور این خطبه را این گونه ترسیم کرده است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۱۷
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور

حجت‌الاسلام دکتر محمد مسجدجامعی:

عظمت و مظلومیت ـ مشکلاتی که بر امام علی(ع) تحمیل شد


1. اوضاع عمومی مسلمانان در اواخر دوران عثمان به وخامت گرائید و اکثریت از شرایطی که روزبروز سخت­تر می­شد، ناراضی بودند. مرکز ناآرامی­ها کوفه بود مصر و نیز مکه و مدینه. در دو منطقه نخست این توده مسلمانان بودند که از ظلم و ستم و نیز بی­دینی و بی­مبالاتی حکام به جان آمده بودند و در دو شهر بعدی این متنفذان مهاجر و انصار بودند که سهمی از قدرت می­خواستند و احساس می­کردند خلیفه صرفاً به خانواده خود، یعنی شاخه بنی­امیه توجه دارد و تمامی امتیازها در دست آنان است.

جامعه در بحرانی عمیق به سر می­برد. اعتراض­ها فراوان و متعدد بود، اما گوشی برای شنیدن وجود نداشت و این اوضاع را بغرنج­تر و مردم را عصبانی­تر می­کرد. البته دلائل بحران بیشتر و ژرف­تر از صرف سیاست فرمانداران خانواده اموی بود. جامعه­ای بسیط و فقیر در مدتی کوتاه و با حالتی انفجارگونه به سرزمین­های ثروتمند و حاصلخیز اطراف سرازیر شده بود و امپراطوری­ای وسیع­تر از قلمرو امپراطوران بزرگ آن زمان، تشکیل داده بود. این جریان بسیار فراتر از قدرت هضم فاتحان بود و لذا طبیعی بود که نتوانند پی­آمدهای مختلف و سنگین آن را تحمل کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۱۶
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور