دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است



رئیس آموزشکده عالی روش‌شناسی علوم انسانی پاریس:

شرایط خاص منطقه و جهان و لزوم ورود به بحث آینده‌پژوهی


 

رئیس آموزشکده عالی روش‌شناسی علوم انسانی پاریس با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط ژئوپولتیک ایران و توازن قدرت و تمام پیچیدگیهایی که در منطقه به صورت ژئواستراتژیک وجود دارد، بهترین مدل برای ایران برای آنکه بتواند خود را در آشوبی که وجود دارد، حفظ کند، این است که آینده پژوهی را خیلی جدی بگیرد، گفت: آینده‌پژوه نه مدیر است و نه کنشگر بلکه کسی است که فقط سناریوهای محتلف را بر اساس روش، اماده می کند و روی میز تصمیم گیر سیاسی یا اقتصادی می گذارد.

آینده پژوهی مشتمل بر مجموعه تلاشهایی است که با استفاده از تجزیه و تحلیل منابع، الگوها و عوامل تغییر و یا ثبات، به تجسم آینده‌های بالقوه و برنامه ریزی برای آنها می‌پردازد. آینده پژوهی منعکس می‌کند که چگونه از دل تغییرات (یا تغییر نکردن) «امروز»، واقعیت «فردا» تولد می‌شود. امروزه تغییرات با نرخ سریع‌تری به‌وقوع می‌پیوندند. تغییرات فناوری و متعاقباً تغییر در دیگر جنبه‌های زندگی، افزایش روز افزون وابستگی متقابل کشورها و ملل، تمرکز زدایی جوامع و نهادهای موجود که به‌ دلیل گسترش فناوری اطلاعات، شتاب بیشتری یافته‌است، تمایل روزافزون به جهانی شدن به همراه حفظ ویژگیهای ملی، قومی و فرهنگی و بسیاری عوامل دیگر، لزوم درک بهتر از "تغییرات" و " آینده" را برای دولتها، کسب‌وکارها، سازمانها و مردم ایجاب می‌کند. آینده اساساً قرین به عدم قطعیت است. با این همه آثار و رگه‌هایی از اطلاعات و واقعیات که ریشه در گذشته و حال دارند، می‌توانند رهنمون ما به آینده باشند. ادامه «تصمیم گیری صرفا چندین آینده محتمل بر اساس تجارب گذشته»، غفلت از رصد تغییرات آتی را در پی خواهد داشت و با تلخکامی روبرو خواهد شد. عدم قطعیت نهفته در آینده برای بعضی، توجیه کننده عدم دور اندیشی آنان است وبرای عده‌ای دیگر منبعی گرانبها از فرصت‌ها. در گفتگو با دکتر محمود دلفانی، رئیس آموزشکده عالی روش شناسی علوم انسانی در پاریس به بررسی این موضوع نشستیم که اکنون از نظر شما می گذرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۳ ، ۱۱:۵۶
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور



جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان

  رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی «علم و فناوری» را ابلاغ کردند

  رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی «علم و فناوری» را ابلاغ کردند 

  جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان/ تحول و ارتقاء علوم انسانی/ افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴% تولید ناخالص داخلی/ ارتقاء منزلت و بهبود معیشت استادان و محققان و اشتغال دانش آموختگان.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۳ ، ۱۱:۵۵
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
چهارشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴ ق.ظ

سه درس از اندونزی برای جهان اسلام




سه درس از اندونزی برای جهان اسلام

 
کِوین اکسترُم دانش ‏آموختة روزنامه‏ نگاری است و در حوزه اخبار ادیان فعالیت می‏ کند. او در جاکارتای اندونزی، مستقر است و در یادداشت‏های اخیرش به مباحث مذهبی در این کشور می‏ پردازد. در یادداشتی به تاریخ سوم سپتامبر (12 شهریور)، اکسترُم می‏ کوشد سه نکته درباره اندونزی را برجسته کند و اسلام جاری در آن کشور را الگویی متفاوت از تلقی منفی غرب نشان دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۳ ، ۱۱:۵۴
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور