دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۴۹ ق.ظ

حمایت عمرانی معاونت قرآن از تمامی مؤسسات قرآنی کشور

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با حمایت عمرانی معاونت قرآن و عترت از مؤسسات قرآنی وزارت ارشاد گفت: ما نهادی دولتی هستیم و وظیفه داریم از تمامی مؤسسات و سازمان‌هایی که کار قرآنی می‌کنند، حمایت کنیم.

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با طرح بیمه فعالان قرآنی گفت: اگر مشکلات تأمین اعتبار صندوق حمایت از هنرمندان که عامل بیمه فعالان قرآنی است، برطرف شود؛ بحث بیمه فعالان قرآنی دوباره به جریان می‌افتد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۴۹
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور

اتخاذ مواضع مناسب؛ نخستین وظیفه روحانیان در مسائل فرهنگی

گروه سیاسی: امروز با توجه به هجمه‌های عظیمی که از طرف دشمنان علیه نظام به‌‌ویژه در مسائل فرهنگی در حال شکل‌گیری است، مسئولیت علما شناخت آن هجمه‌ها و پاسخگویی مناسب و اتخاذ مواضع شایسته در برابر این قضایاست.

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به نام‌گذاری سال به نام «اقتصاد و فرهنگ؛ عزم ملی و مدیریت جهادی» بر نقش مهم روحانیان و علما در این زمینه تأکید کرد و گفت: مسئولیت سنگین فقها و علما ابلاغ پیام انبیا و اوصیای گرامی آن‌هاست و به عبارتی دیگر غرض از یادگیری و تفقه،‌ انظار یعنی بازگو کردن مطالب و مسائل دینی برای دیگران و خطرات و گرفتاری‌هایی که در کمین آن‌هاست، متذکر و یادآور شدن است.

وی افزود: این رسالت تمام فقها و علماست که قرآن مجید را بیان می‌کند و اینکه می‌گویند «العلما الورثةالانبیاء» نیز به این این دلیل است که علما در مسیر آنان گام برمی‌دارند.

آیت‌الله ایمانی اظهار کرد: امروز با توجه به هجمه‌های عظیمی که از طرف دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به‌‌ویژه در مسائل فرهنگی در حال شکل‌گیری است، مسئولیت علما شناخت آن هجمه‌ها و اشکالات و پاسخگویی مناسب و اتخاذ مواضع شایسته در برابر این قضایا و مسائل است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۴۸
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶ ق.ظ

فایل صوتی



فایل صوتی نشستهای علمی در دبیرخانه دین پژوهان کشور بر روی سایت قرار گرفت


www.dinpajoohan.com



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۲۶
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۲۵ ق.ظ

نقش حوزه علمیه قم در قانون‫گذاری، پیش از انقلاب اسلامی


نقش حوزه علمیه قم در قانون‫گذاری، پیش از انقلاب اسلامی
فصلنامه شهر قانون، در شماره نهم خود، گفت‌وگویی با احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، به نقش حوزه علمیه قم در قانونگذاری دوران پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن پرداخته است.

شهر قانون: تدوین قوانین مدرن در ایران با مرجعیت حضرات آیات حائری یزدی و بروجردی در ایران همزمان شد. رویکرد این دو فقیه بزرگ شیعه نسبت به فرآیند تدوین قوانین جدید چه بود؟

در باب نقش علما درباره تدوین قوانین باید به سه مقوله توجه کرد؛ مقوله اول، نگاه علما به اصل قانون است و باید دید که جایگاه و اهمیت قانون در نظر علما چگونه بوده است. مقوله دوم، کوشش‌های سلبی علما نسبت به "قانون" و مقوله سوم نیز کوشش‌های ایجابی آنهاست.

منظور از کوشش‌های سلبی علما، مقابله آنها با تصویب قوانین غیر اسلامی و منظور از کوشش‌های ایجابی نیز تلاش علما برای تصویب قوانین اسلامی است. درباره مقوله اول، بیانات صریحی از علما در دست نیست؛ البته در دوره مشروطه، بعضی از علما و فقها در کلام و نوشته‌ های خود به این مقوله توجه کرده‫‌اند و "القانون الملی" در همان دوره نوشته شده است. در آن زمان پاره‫‌ای از علما به صراحت از اهمیت و ضرورت "قانون" سخن گفته‌ اند، اما همین که در مقوله دوم و سوم، فعالیت های زیادی را شاهد بوده‌ایم، نشان می‌دهد که علما به اهمیت "قانون" پی برده بودند و از همین رو تلاش‫های خود را معطوف به سلب یا ایجاد قوانین معطوف می‫‌کردند. پس به نوعی می‌توان گفت که علما به اهمیت قانون واقف بوده‌اند و این خیلی مهم است.

البته این جای کار دارد که بدانیم علما قانون را تا چه حد محوری و پایه‌ای می‫‌گرفته‫اند و تا چه اندازه آن را برای جامعه ضروری می‫شمرده‫اند. فلذا اگر حوزه علمیه بخواهد  نگاه خود به قانون را شفاف‌تر و علمی‌تر کند، گریزی ندارد جز اینکه به این پرسش‫ها پاسخ بگوید و تاریخچه این مسئله را از دوره مشروطه بررسی کند تا یک سابقه شفاف و مدون از این مسئله به دست بیاورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۲۵
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور