دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۵ ق.ظ

حجت‌الاسلام دکتر رضا اسلامی





رمضان و رشد اقتصادی مسلمین


رمضان و رشد اقتصادی مسلمین

دو آیه زیر در ارتباط تفسیری با هم جای توجه دارند:

 1. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(بقره، آیة183)

2. وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ(اعراف، آیة 96)

 واقعاً در کدام برنامة اقتصادی اثر تقوا بر اقتصاد را لحاظ کرده‌ایم، در صورتی که قرآن یک جا می‌گوید فلسفة روزه، رسیدن به تقواست و جای دیگر می‌گوید: تقواپیشگی موجب بازشدن درهای برگن از آسمان و زمین است، یعنی ماه رمضان باید سبب رشد اقتصادی شود؛ حالا چطور و چگونه؟ این را باید از اقتصاددانان مسلمان پرسید. باید از کسی پرسید که اسلامش به یک طرف و دیدگاه‌های اقتصادی‌اش به طرف دیگر نیست، بلکه باور کرده که اقتصاد اسلامی باید بر اساس مبانی اعتقادی باشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۳ ، ۱۱:۳۵
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴ ق.ظ

دانشگاه تهران برگزار می‌کند:




«نشست مالکیت فکری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی در دانشگاه‌ها»

«نشست مالکیت فکری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی در دانشگاه‌ها»

 

نشست مالکیت فکری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی در دانشگاه‌ها با حضور کارشناسان 27 خردادماه در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

در این نشست دکتر سعید حبیبا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و بنیانگذار رشته کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری در دانشگاه تهران، دکتر ابوالقاسم نادری عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا بختیاری عضو هیئت علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و مدیر کل سابق مالکیت فکری و دکتر مرتضی رضاپور رئیس واحد مالکیت فکری پژوهشگاه صنعت نفت حضور دارند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۳ ، ۱۱:۳۴
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۶ ق.ظ

بررسی هگل‌پژوهی در ایران





بررسی هگل‌پژوهی در ایران

 نود و هشتمین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت در آخرین ماه بهار 93 منتشر شد. این شماره از مجله، با عنوان «دفتری برای ما و هگل» به بحث‌هایی حول نظریات این فیلسوف پرداخته‌ است.

محمد مهدی اردبیلی دبیر دفتر این ماه، در سرمقاله درباره موقعیت هگل و افکارش در تاریخ چند دهه گذشته ایران میان روشنفکران می‌گوید و میزان تاثیرگذاری بر ابعاد گوناگون جامعه همچون سیاست، اقتصاد، اجتماع و ... در ادامه به عبارتی که برای عنوان این شماره در نظر گرفته شده، صحبت به میان می‌آید به زعم دبیر این شماره، میان دو عنصر «ما» و «هگل»، عنصر سومی وجود دارد به نام «نسبت» و پس از واشکافی این مفهوم به بیان و معرفیِ کوتاه درباره مقالات و مصاحبه‌ها می‌پردازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۳ ، ۱۱:۳۶
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۵ ق.ظ

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی:




راه‌های علمی و عملی مبارزه با سلفی گرایی تکفیری

ویروس تکفیر در فضای اختلاف امت اسلامی رشد می‌کند

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: راه علمی مبارزه با تکفیریها بحثهای اجتهادی است، باید این بحث ها ابعاد اجتماعی پیدا کند و یکی از ابعاد اجتماعی اش هم این است که علمای فریقین چه شیعه چه سنی، خالی از هرگونه حب و بغض و به صورت علمی بیایند و سلفی گرایی تکفیری را به نقد جدی بکشانند و سند های علمی خیلی واضح و فراگیری را علیه اینها در جامعه اسلامی منتشر کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۳ ، ۱۱:۳۵
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی:


رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که ویروس تکفیر در فضای اختلاف امت اسلامی رشد می کند، گفت: علمای اسلام باید به دنبال فروریختن بنای تعصبات و جهل در امت اسلامی باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی با جمعی از اساتید و شخصیت های علمی ترکیه، گفت: مقارن شدن فقه مذاهب اسلامی باعث زوال تعصب به فروریزی خوف و وحشت از برقراری ارتباط فیمابین منجر می گردد.

وی ادامه داد: در فضای برقراری ارتباط سالم بین مذاهب اسلامی، هر کدام از مذاهب بدون تعصب و نفی دیگری، کالای خود را عرضه خواهد کرد و کالاهای عرضه شده برآمده از مذاهب اسلامی، گاهی در سطح کلان می تواند برای رفع مشکلات جامعه اسلامی نیز کارساز باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۳ ، ۱۱:۳۵
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور