دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۴۶
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور




معتقدات شیعه، باورهای اسلامی و التزامات ادیان توحیدی مورد هجمه و تهاجم است

معتقدات شیعه، باورهای اسلامی و التزامات ادیان توحیدی مورد هجمه و تهاجم است

استاد ابوالقاسم علیدوست: در عصر غربال قبل از ظهور، خاکستر شک و شبهه بر همه اعتقادات ریخته می شود و فضا را به گونه ای مسموم می‌کنند که مردم مرجع و ملاذی نشناسند که اعتقادات خود را عرضه و شبهاتشان را برطرف کنند.

استاد ابوالقاسم علیدوست در جلسه عمومی نشست دوره‌ای اساتید که در دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برگزار شد، با تبریک مبعث رسول اعظم صلی الله علیه و آله به محضر مبارک امام عصر اروحنا فداه و رهبری معظم و مرجعیت عظمی به ویژه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و اساتید مکرم، گفت: موضوع گفتگو همانطور که اعلام شده رسالت اساتید در ارتقای آموزش‌های اعتقادی یعنی امامت و ولایت در حوزه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۴۵
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور
پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸ ب.ظ

با حضور اندیشمندان دین ایران و آمریکا برگزار شد.



نشست "جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از منظر ادیان ابراهیمی"


 

نشست "جهان عاری از خشونت و افراطی گری از منظر ادیان ابراهیمی" با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و آمریکا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این نشست که عصر روز 4 خرداد ماه برگزار شد دکتر ابوذرابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت ا... محمد علی تسخیری ، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، حجت الاسلام علی یونسی، مشاور رئیس جمهوری در امور اقلیت ها و ادیان، دکتر محقق داماد رئیس فرهنگستان علوم و شخصیت های برجسته از کلیسای آمریکا دکتر هانتر دستیار ارشد دینی کلیسای نورتلند، دکتر باربارا اسکینر رئیس شبکه ملی کشیشیان آمریکایی آفریقایی، دکتر جیمزآگوست کوالسکی رئیس کلیسای کتدرال ، پروفسور آنتونی دسترو استاد حقوق دانشگاه کاتولیک واشتگتن و جمعی دیگر از دانشمندان و متفکران اسلامی و مسیحی حضور داشتند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۰۸
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور





برگزاری نشست «فردگرایی در تابع رفاه اجتماعی از منظر مبانی اسلامی و اقتصاددانان لیبرالیسم»

پژروهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انجمن اقتصاد اسلامی حوزه نشست علمی «فردگرایی در تابع رفاه اجتماعی از منظر مبانی اسلامی و اقتصاددانان لیبرالیسم» را روز جمعه 9 خردادماه برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنابر اعلان گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، هدف از برگزاری این نشست ترویج فرهنگ دینی در اداره امور اقتصادی جامعه، فراهم آوردن زمینه‌هایی برای ارائه نظریه‌ای بومی و اسلامی در علم اقتصاد و بهره‌مندی از نظرات ناقدین و شرکت‌کنندگان می‌باشد.

سخنران این نشست علمی، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین کرمی استادیار گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است و ناقدان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی دانشیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی«ره» می باشند.

دبیر نشست یادشده حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدرضا حسینی استادیار گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که روز جمعه از ساعت 10 تا 12 در محل انجمن­های علمی حوزه علمیه قم واقع در بلوار جمهوری، کوچه دوم، فرعی اول سمت چپ برگزار می­شود و شرکت کلیه علاقه‌مندان در آن آزاد است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۰۷
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور



تعاملات فرهنگی میان مسلمانان و مسیحیان در سده‌های اولیه بررسی می‌شود

پژوهشکده تاریخ اسلام نشست تعاملات فرهنگی میان مسلمانان و مسیحیان در سده های اولیه شنبه دهم خرداد ماه برگزار می‌کند.

به همت گروه تاریخ جریان‌­های فکری پژوهشکده تاریخ اسلام طی نشستی تعاملات فرهنگی میان مسلمانان و مسیحیان در سده های اولیه بررسی می‌شود.

در این نشست، به بررسی تعاملات فرهنگی در دوران شکل‌گیری اسلام در قرون دوم و سوم هجری، لزوم توجه به سنت‌های همنوا با اسلام و توجه عالمان مسلمان در اخذ و اقتباس از سنت‌های دیگر، کتاب العبر و الاعتبار منسوب به جبرائیل بن نوح انباری و تداول آن در سنت اسلامی و همچنین لی بن حاتم قزوینی تدوین‌گر احتمالی کتاب التوحید یا کتاب الفکر پرداخته خواهد شد.

در میان متن‌های بسیار مشهور در سنت متاخر شیعی، کتاب توحید مفضل یا کتاب الفَکِّر اثر بسیار مشهوری است. تحقیقات مدلل دربارۀ متن اخیر نشان می‌دهد که توحید مفضل در اصل باز تحریر اثری از سنت مسیحیان نسطوری عراق در قرن سوم است که توسط عالمی شیعی احتمالاً علی بن حاتم قزوینی در قرن چهارم انجام شده است.

در گزارش حاضر نخست دربارۀ تبادلات میان سه دین ابراهیم اسلام، یهودیت، مسیحیت با ذکر نمونه‌هایی از داد و ستد فرهنگی سخن خواهد رفت. در ادامه دربارۀ نسخۀ اساس کتاب التوحید و نویسندة آن و سنت نگارش چنین آثاری در میان مسیحیان نسطوری عراق بحث خواهد شد. در آخر دربارۀ کتاب التوحید مفضل و زمان احتمالی تدوین آن و تداول کتاب اصلی در سنت اسلامی به نحو عام مطالبی ارائه خواهد شد.

این نشست  با سخنرانی دکتر محمدکاظم رحمتی، شنبه دهم خرداد ماه از ساعت 17 تا 19 برگزار می شود.

پژوهشکده تاریخ اسلام در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان شهید عباسپور، خیابان رستگاران، کوچه شهید بهروز شرقی، پلاک 9 واقع است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۰۶
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور