دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور
چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۹ ق.ظ

هفتمین مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین

هفتمین مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین


هفتمین مراسم «تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین»، پنج شنبه 11 اسفندماه با حضور اساتید، فرهیختگان، دانش پژوهان و محققین حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد.

در این مراسم که از سوی دبیرخانه دین پژوهان کشور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد پس از قرائت قرآن وسرود جمهوری اسلامی، دبیر همایش، هدف از برگزاری این همایش را تشویق و تجلیل از پژوهشگران حوزه دین، ایجاد یک بستر مناسب برای رشد و ارتقاء و اصلاح شیوه پژوهش های دینی، بازشناسی آموزه ها و معارف دینی، دفاع از دین و پاسخ به شبهاتی که در دنیای امروز مطرح است، ذکر کرد.

محمدجواد صاحبی گفت: امروزه رشد پژوهش های دینی از لحاظ کیفیت و کمیت به خاطر ایجاد انگیزه و فراهم نمودن بستر مناسب است. وی در خصوص آثار ارسال شده به دبیرخانه هفتمین همایش اعلام کرد: پس از انجام فراخوان، 282 اثر پژوهشی به دبیرخانه ارسال شد که 202 اثر به مرحله دوم داوری رسید که پس از تفکیک در 11 گروه پژوهشی و انجام دو تا چهار مرحله داوری، 35 اثر حائز هشتاد درصد امتیازات ممکن شدند که درنهایت پس از ارزیابی نهایی از این تعداد 23 اثر حائز رتبة برگزیده، رتبه دوم و شایان تشویق شده اند که امروز معرفی و با اعطای لوح تقدیر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از آفرینندگان آن ها تجلیل خواهد شد.

دبیر همایش در ادامه افزود: در هفتمین دوره همایش، پژوهش ها نسبت به سال های قبل هم از نظر کمی و هم ازلحاظ کیفی رشد بسیار خوب و قابل ملاحظه ای داشته اند و گرایش به سمت پژوهش های بنیادی و دینی کاربردی افزایش چشم گیری داشته است که این جهت یابی و زمان آگاهی در حوزه پژوهش های دینی یک تحول نو و مبارک تلقی می شود و می تواند سرآغاز حرکت و تولید علم در حوزه دین با رویکردی تازه به شمار رود.

در ادامه مراسم آیت الله رضا استادی با مقدس و ارزشی دانستن امر تحقیق به موضوع ا حیاء امر اهل بیت که در روایات به آن سفارش شده است اشاره کرد و تصریح نمود: تحقیق و پژوهش در مسائل دینی بسیار ارزشمند است و هر کاری را که از نظر دین با ارزش می دانیم فلسفه و جهاتی دارد و تحقیق قطعا یک عمل صالح است و اجر آن با خداوند متعال است. از منافع تحقیق و پژوهش روشن شدن بدعت ها می باشد و: تحقیق جلو تحریفات، خرافات و مطالب بی اساس را می گیرد و باعث می شود دین به بدعت ها آلوده نشود چون اگر تحقیقات نباشد حد و حدود مسائل روشن نمی شود و لذا دین گرفتار بدعت خواهد شد.

عضو جامعة مدرسین حوزة علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به آفت هایی که تحقیق را دچار مشکل می کند اشاره کرد و افزود: تحقیق و پژوهش هم مانند بسیاری از امور دیگر دچار آسیب هایی می شود، یکی از این آفت ها عالم نبودن به مقدمات موضوع تحقیقی و پژوهشی است و من به محققان توصیه می کنم در هر حوزه ای از علوم که می خواهند تحقیق کنند مقدمات آن حوزه را سپری کنند و حتما کارهای دیگران را ببینند و بعد وارد امر تحقیق شوند. چون یک محقق قبل از این که در موضوعی تحقیق کند باید آمادگی تحقیق در آن را داشته باشد و الا به دورغ و بی جهت خود را محقق در آن مسئله می داند.

از دیگر آسیب های تحقیق، خستگی محقق در وسط کار است که باعث می شود محقق در پایان تحقیق را ناقص انجام داده و عنوان هم نمی شود که کار ناقص است. همین طور که در فقه هم داریم که اگر مجتهد کامل بحث و تفحص نکرده باشد اظهار نظر او بی عدالتی است.

آیت الله استادی ادامه داد: آسیب دیگر در امر پژوهش تکرار و انجام کارهای موازی است. از آنجا که امور اسلامی و دینی نیازمند تحقیق و پژوهش در همه موضوعات می باشد لذا باید با ساماندهی امور و استفاده از منابع اصیل، دامنة تحقیقات را وسعت داد و از انجام کارهای تکراری، مشابه و موازی که وقت گیر و هزینه بردار است پرهیز کرد. مسأله دیگر تحقیقات بی سابقه است. اکثر تحقیقات ما مباحثی است که به نحوی دیگران نیز به آن پرداخته اند، ولی متأسفانه وقتی از تحقیقات دیگران استفاده می کنیم اصلا نامی از آن به کار نمی بریم و طوری وانمود می شود که خودمان آن را انجام داده ایم و این تضییع حقوق دیگران است و مورد رضایت خداوند متعال نخواهد بود. و انصاف، وجدان و اخلاق دینی ایجاب می کند که اگر از تحقیقات دیگران استفاده می کنیم، منابع آن را ذکر کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از برخی نگرش ها نسبت به دین گفت: بعضی از محققین گویا خارج از اسلام و حوزة دین به مسائل نگاه می کنند و طوری حرف می زنند که انسان فکر می کند این حرف را یک مسیحی گفته است! این گونه تحقیقات نه تنها به نفع دین نیست بلکه باعث تنفر از دین می شود. در حالی که از دیدگاه ما تحقیقات دینی یعنی احیاء مکتب اهل بیت و دین. و اگر تحقیقات ما نتیجه اش آسیب وارد کردن به دین است باید از آن پرهیز کرد.

آیت الله استادی در ادامه سخنانش فضای جمهوری اسلامی را فضایی در راستای حمایت از تحقیقات توصیف کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه خاصی به امور تحقیقی شده و همیشه از محققان و مخترعان تقدیر به عمل آمده است. اما باید از منابع و امکانات استفاده بهتری بکنیم، چون اگر مبالغه نباشد تمام امکاناتی که در اختبار محققان قرار می گیرد و تمام تحقیقاتی که انجام می شود با هزینة بیت المال صورت می گیرد. و دقت در مصرف بیت المال و اسراف نکردن در آن از امور مهم می باشد که توجه همه پژوهشگران و مؤسسات پژوهشی را لازم دارد. و مؤسساتی که با اخذ برخی بودجه ها و صرف هزینه های هنگفت در یک راستا و به صورت موازی کار می کنند کارشان هیچ توجیهی ندارد. 

ایشان در پایان خاطرنشان کرد: باید بازده کارها با آن چه برداشت می کنیم تناسب داشته باشد. و به محققان توصیه کرد تا نقدپذیر باشند و نقدهای منصفانه را بپذیرند.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سخنانی گفت: حوزه دین پژوهی ما با نظام اسلامی فاصله دارد و ما در این زمینه دچار مشکل هستیم و باید در عرصه تحقیق و دین پژوهی بازنگری کنیم. چون امروز دین پژوهی نیازمند بازنگری و توجه به پیشینه چند دهه گذشته است، این عرصه پس از انقلاب شاهد شکوفایی و رشد و رونق بسیاری بوده، اما تحولات درونی و بیرونی هم اقتضا می کند که اندکی در برداشت های خودمان تأمل کنیم یا احیانا به پاره ای از کارهای انجام شده ابعاد تازه ای بدهیم.

وی ادامه داد: دین پژوهی در ایران معاصر، از عصر مشروطه شاهد تحولات جدید بود و پس از انقلاب اسلامی نیز نگاه تازه ای در زمینه پژوهش در دین صورت گرفت پیش از این ادبیات علمی ما مسئله محور بود، در حوزه های عقلانی بیشتر با ادبیات دفاعی حرکت می کردیم و دفاع از هویت دینی سرلوحه فعالیت های ما بود. پس از انقلاب با حفظ همه نکات، برنامه جدیدی در برنامه کار حوزه دین قرار گرفت و آن توجه به اسلام به عنوان یک برنامه اجتماعی است. امروزه هم باید تلاش کرد که با تأسیس حوزه هایی که بتواند اسلام را در صحنه اجتماعی ظهور و بروز دهد کار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی در ادامه سخنانش، توجه به مطالعات دانش محور، احیای دانش اسلامی، نقد مکاتب دیگر، احیای آثار گذشتگان و نگرش جدید به این آثار را از ویژگی های تحقیقات دوران پس از انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: به نظر می رسد در این شرایط با بازنگری و سامان دادن به ظرفیت های موجود بتوان بهتر و بیشتر در خدمت ایده و اندیشه ای در آمد که انقلاب اسلامی و حضرت امام داعیه دار آن در نظام بین الملل است، امروز در دنیا نگرش دو قطبی به دنیا از شرق و غرب از شمال و جنوب به سمت اسلام و غرب است و ادبیات امروز دنیا ادبیات اسلام و غرب می باشد. و لذا بی توجهی به الزامات زمان و آن چه در عرصه بین المللی برای فکر اسلامی مطرح است، می تواند در آینده نزدیک خسارت های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. و حوزه علمیه که نمایند تفکر اسلامی در دنیا است، باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزودک توجه به تعامل بین المللی در حوزه دین پژوهی امری ضروری است و متأسفانه ما علی رغم داشته های فراوان معرفتی در حوزه دین پژوهی نتوانسته ایم این علوم را به بیرون از مرزها منتقل کنیم، نشان دادن چهره اسلام در سطح بین الملل امری لازم و حیاتی است. 

حجت الاسلام سبحانی در پایان یادآور شد در عرصه فعالیت های برون مرزی با سه مشکل اساسی مواجه هستیم:

  1. زبان، ما نمی توانیم با مردم دنیا به زبان خودشان صحبت کنیم، حتی به زبان عربی هم فعالیت های کمی صورت گرفته است.
  2. حجاب فرهنگ، متأسفانه فرهنگ مطالعات ما هنوز مربوط به درون است ما باید طوری عمل کنیم که در نظام بین الملل مورد بهره قرار گیرد یا حداقل باعث آشنایی آنها شود.
  3. حجاب نهادهای بین المللی، خوشبختانه در سال های اخیر شاهد تحولاتی در این زمینه شده ایم و نیز تلاش شده حاشیه حوزه ها به متن تبدیل شود و این جای امیدواری است و روز به روز سعی می کنیم به سوی حرفه ای شدن پژوهش گام برداریم. نقد را محترم بشماریم و آن را به معنای کینه ورزی و دشمنی تلقی نکنیم و از آن در جهت هر چه بهتر کردن مطالعات و تحقیقات استفاده کنیم.

در ادامه همایش، حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات که به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش حضور یافته بود به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری تشکیل دولت اسلامی مقدمه ای برای ساختن جامعه اسلامی است و آن در گرو تحقیقات و پژوهش های صاحب نظران می باشد.

نظریه پردازی امری است که کمتر در جوامع اتفاق می افتد و ما در حوزة دین اهل نظر و محقق فراوان داریم ولی متأسفانه باید بپذیریم که در میان دانشمندان گذشته و معاصرمان، صاحبان مکتب و نظریه پردازانمان انگشت شمارند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: امروز انتظاری که از حوزه علمیه داریم فقط تحقیق و پژوهش نیست بلکه انتظار این است که علاوه بر تربیت پژوهشگر، نظیه پرداز و صاحب مکتب هم تربیت کنیم. البته برای این کار نباید یک طرفه نگاه کنیم، و در برابر انتظارات زیادی که از حوزه های علمیه وجود دارد باید بودجه کافی برای امر تحقیق را در اختیار حوزه ها قرار دهیم و با فراهم کردن زمینه های سخت افزاری کار و سرمایه گذاری مادی و معنوی زمینه پژوهش بیشتر و نظریه پردازی بیشتر را در حوزه های علمیه فراهم کنیم.

حجت الاسلام محمدی عراقی در ادامه تصریح کرد: امروزه متأسفانه در حوزه بین الملل در موضوع دین تحقیقات چندانی صورت نگرفته است. ما در حوزه روابط بین الملل و بین ادیان، نیاز جدی به سیاست گذاری در زمینه نظریه پردازی براساس مبانی اسلام و تشیع داریم. و باید بتوانیم با نظریه پردازی، با زبان علم و زبان پژوهش با دنیا سخن بگوییم. امروز زبان بین المللی دعوت به زبان علم و پژوهش است و قدر و قیمت نظام ها و تمدن ها بر اساس علم است.

وی در پایان سخنانش با اشاره به این که در جهان اسلام علم و دین با هم پیوند دارند و اگر این پیوند محکم تر شود، قدرت آن از قدرت  اتمی بالاتر است افزود: امروز جهان غرب می داند که ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای نیست، آنها می خواهند ما به این علم دست پیدا نکنیم. چون برای آنها علم ما از بمب هم خطرناکتر است، چون ما دین داریم و اگر علم هم به آن ضمیمه شود، به زعم آنها دیگر قابل کنترل نیست! دنیای غرب در برهه ای از زمان بین علم و دین، علم را انتخاب کرد که تمام مشکلات بشر از آنجا شروع شد و الان وقتی می بیند ایران علاوه بر داشتن دین به علم هم دست پیدا کرده است دچار وحشت و اضطاب می شود و در مقابل موضوع پیشرفت هسته ای ایران که در حقیقت پیشرفت علمی است می ایستد. 

در پایان این مراسم بیانیه هیأت داوران هفتمین مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین به شرح ذیل قرائت شد و از آفرینندگان آثار قدردانی و تجلیل به عمل آمد:

 

بیانیه هیأت داوران هفتمین آئین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین

تقدیر از پژوهشگران حوزه دین به معنای حمایت معنوی و مادی از مجاهدان عرصه علم است؛ کسانی که در پی تحقیق فرمان خدای متعال در جهت تفقه در دین و شناخت ابعاد آن کوشیده اند و دستاوردهای فکری و نظری خود را به جامعه دینی و علمی کشور تقدیم داشته اند. از دیدگاه داوران این دبیرخانه، پژوهشگر دینی با دو ویژگی برجسته مشخص می گردد: نخست کوشش و تلاش در جهت گشودن آفاق تازه ای در دانش دینی و گستردن مرزهای علم و پاسخ به پرسش های تازه. دوم، آفاق گستری به گونه ای مشخص در حوزه دین و مسائل دینی و تأکید بر برآوردن نیازهای فکری دین باوران. ویژگی نخست، کسانی را که به استمرار و یا انتقال سنت و تعالیم و تحقیقات دینی مدد می رسانند، همچون ترجمه و تصحیح متون از شمول این عنوان خارج می سازد و قید دوم کسانی را که در حوزه های دیگری به پژوهش می پردازند و به گستردن آفاق دانش، کمک می کنند بر کنار می دارد.

اقداماتی از این دست و برگزاری جشنواره های علمی و تقدیر از پژوهشگران حوزه دین، سه کارکرد اساسی دارد که استمرار آن را موجه و ضروری می سازد: نخست آن که نشان می دهد هر کس در این حوزه کاری نو و شایان توجه انجام دهد، تلاش وی بی فرجام نخواهد ماند و در جامعه علمی کسانی هستند که از این کارها حمایت کنند و از سعی و مجاهدت محققان سپاسگزاری نمایند. دیگر آن که چنین مراسمی به مثابه رابطی میان پژوهشگران و جامعه علمی عمل می کند، نقش اطلاع رسانی را بر عهده دارد و تازه ترین پژوهش های حوزه دین را به همگان معرفی می کند، و سوم آن که جامعه علمی با داشتن تصویری روشن از آنچه به عنوان پژوهش دینی طی هر سال صورت گرفته، می تواند دست به ارزیابی علمی خود بزند و در جهت ارتقای و زدودن کاستی ها گام بردارد.

با توجه به این ملاحظات و با تأکید بر دو ویژگی نوآوری و بعد دینی پژوهش ها، دبیرخانه دین پژوهان کشور در تابستان سال جاری طی فراخوانی از همه محققان حوزه دین درخواست کرد تا تازه ترین تحقیقات خود را برای داوری به این دبیرخانه ارسال دارند. در پاسخ به این فراخوان عام، 282 اثر به دبیرخانه رسید و پس از ثبت و گروه بندی، در چند بخش تخصصی مورد بررسی داورانی دارای تخصص های مرتبط با آن بخش ها قرار گرفت.

پس از بررسی نخست 202 اثر به مرحله دوم راه یافت. از میان این آثار نیز تنها 35 اثر به مرحله سوم رسید که از آن میان در نهایت 23 اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر و سپاس برگزیده شد. این آثار نیز با توجه به اعتبار پژوهشی، ساختار، اهمیت موضوع، قوت استدلال و استنتاج در سه رتبه درجه بندی شد که 6 اثر به عنوان آثار برگزیده، 11 اثر به عنوان آثار رتبه دوم و 6 اثر به عنوان تشویقی انتخاب شدند که از این تعداد 2 اثر به عنوان پژوهش دینی ـ فرهنگی با نام ادراکات اعتباری و اندیشه اجتماعی سیاسی علامه طباطبایی تحقیق احمدرضا یزدانی مقدم و مهدویت و آینده سیاست از دیدگاه شیعه تحقیق رحیم کارگر، در هفته پژوهش با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مورد تشویق قرار گرفته و لوح و جوائز خود را دریافت داشته اند، بیست و یک اثر دیگر در سه رتبه به شرح ذیل می باشند:

 

پژوهش های رتبه برگزیده

1. «شبیه سازی انسانی از دیدگاه آیین کاتولیک و اسلام» اثر جناب حجت الاسلام آقای سید حسن اسلامی به جهت نوآوری و خلاقیت در پژوهش، بهره گیری از منابع اصیل و معتبر، قدرت استدلال و روزآمدی.

2. «مسئولیت مدنی، مبانی و ساختار» اثر جناب آقای دکتر محمود حکمت نیا به جهت دسته بندی ضابطه مند از قواعد و احکام فقهی، کیفیت استدلال، و پاسخگویی به نیازهای روز . همچنین از این پژوهشگر، پژوهش دیگری دریافت گردیده به نام مبانی نظری مالکیت فکری با تأکید بر فقه اسلامی که به جهت وارسی موضوع از زوایای گوناگون حقوقی، فقهی، فلسفی و سیاسی، بهره گیری از منابع فارسی، عربی و لاتین، توجه به نیاز مبرم جامعه علمی و فرهنگی کشور از نظر هیأت داوران به عنوان رتبه دوم شناخته شده است.

3. «جرم براندازی» اثر جناب آقای حسین آقابابایی به جهت ساماندهی و انسجام مطالب و استنتاج منطقی.

4. «الفقه الاسلامی و اسالیبه الاجتهادیه»، اثر آیت الله محمد ابراهیم جناتی به جهت دیدگاه نقادی، بهره گیری از منابع اصلی، خلاقیت و نوآوری.

 

پژوهش های رتبه دوم

1.       «رابطه عرفان و شریعت» اثر دکتر سید یحیی یثربی، به جهت توجه به پرسش های موجود، اتقان، استدلال و استنتاج منطقی. 

2.       «برداشت و پیوند اعضاء از فوت شدگان و مردگان مغزی»، اثر جناب آقای اسماعیل آقابابایی به جهت رعایت معیارهای لازم در تدوین گزارش، توجه و پاسخگویی به نیازهای دینی روز ایران و جهان در عرصه پزشکی

3.       «خمس، چالش ها و راهکارها»، اثر محققان دفتر تبلیغات اسلامی مشهد، به جهت بهره گیری از منابع معتبر، نوآوری و خلاقیت و استدلال و تحلیل قوی. 

4.       «ملاکات احکام»، اثر حجت الاسلام جناب آقای سید محمد علی ایازی به جهت بهره گیری از منابع اصلی، نوآوری در پژوهش، روزآمدی و کارآمدی آن در حوزه استنباط احکام دینی.

5.       «اسلام و توسعه»،  اثر جناب آقای علی اخترشهر، به جهت رعایت معیارهای لازم در تدوین گزارش، اعتبار علمی و اتقان مطالب، پاسخگویی به نیازهای امروز جامعه دینی. همچنین از این پژوهشگر پژوهش دیگری دریافت گردیده به نام جامعه پذیری سیاسی در حکومت دینی که به جهت بهره گیری از روش تطبیقی و مقایسه ای، بررسی تئوری های غرب از منظر آموزه های دینی به عنوان رتبه دوم شناخته شده است.

6.       «دین و بنیادهای دموکراتیک»، اثر جناب آقای دکتر سید محمد ناصر تقوی به جهت بهره گیری از منابع اصلی، قدرت استدلال، تحلیل و استنتاج منطقی.

7.       «روانشناسی تبلیغات با تأکید بر تبلیغات دینی» اثر حجت الاسلام جناب آقای محمد کاویانی، به جهت عنایت به دانش و تکنیک های علمی در تبلیغ آموزه های دینی، توجه به نیازهای جامعه دینی به ویژه مبلغان حوزوی.

8.       «نظریه پردازی در اقتصاد اسلامی» اثر جناب حجت الاسلام آقای حسن آقا نظری، به جهت نوآوری در دسته بندی مطالب، احاطه به مباحث فلسفی و فقهی، اعتبار علمی و روزآمدی.

9.       «بررسی رابطه کارآیی خانواده و دین با بحران هویت دانش آموزان»، اثر جناب آقای محمود نجفی به جهت استقصای مطالب، مراجعه به پژوهش های انجام شده در ایران و جهان، و توجه به مسائل جوانان.

 

پژوهش های شایان تشویق

1. «امنیت در اندیشه سیاسی اسلام»، اثر جناب آقای بهرام اخوان کاظمی به جهت جمع آوری داده ها و بهره گیری از منابع اصلی

2. «معنا شناسی مستقل فرازهای قرآنی در پرتو آیات و روایات» اثر جناب آقای محمد اسعدی به جهت خلاقیت و نوآوری

3. «مبانی مشروعیت در نظام اسلامی» اثر جناب آقای محمد حسن روزبه به جهت تلاش برای زدودن نقاط ابهام از اندیشه سیاسی اسلام

4. «اسلام و الگوی مصرف» اثر حجت الاسلام جناب آقای علی اکبر کلانتری به جهت رعایت معیارهای لازم در تدوین گزارش

5. «قواعد التفسیر لدی الشیعته و السنه» اثر حجت الاسلام جناب آقای محمد فاکر میبدی به جهت نوآوری و بهره گیری از منابع اصلی

6. هیأت داوران دبیرخانه، در رشته حدیث، آثار ارسالی را حائز رتبه نشناخت، ولی مؤسسه دارالحدیث را به جهت ارائه آثار ممتاز حدیثی شایسته قدردانی و جناب حجت الاسلام مهدی مهریزی را به جهت تلاش در زمینه های مدیریت حدیث پژوهی و احیای میراث شیعی سزاوار تشویق شناخت.

همچنین دبیرخانه دین پژوهان کشور از مؤسسات ذیل به جهت فراوانی آثار ارسالی و حائز رتبه قدردانی و سپاسگزاری می نماید:

  1. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با 6 اثر حائز رتبه و 2 اثر تشویقی.
  2. دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با 6 اثر حائز رتبه و 1 اثر تشویقی.
  3. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با 2 اثر حائز رتبه.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۰
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور

دین پزوهان

تجلیل از پژوهشگران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی