دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور
چهارشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱ ق.ظ

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:


نظارت اداری بر عملکرد روحانیت وجود ندارد و باید در این زمینه تجدیدنظر کرد

 یک استاد حوزه علمیه قم در عین حال که اغلب قشر روحانیون را افرادی شایسته می‌داند، بر لزوم همخوانی رفتار و گفتار یک روحانی تاکید کرد و گفت: یک دستگاه نظارتی اداری برای نظارت بر عملکرد روحانیت وجود ندارد و باید در این زمینه تجدید نظر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد، در گفت وگویی، در بررسی نوع نگاه جامعه به قشر روحانیون و ملزومات اخلاقی این قشر، روحانیت را مانند پدری مهربان برای جامعه دانست و افزود: روحانیون باید دیدی مهربانانه نسبت به جامعه داشته باشند و هر امری که یک پدر نسبت به فرزند خود رعایت می کند، انجام دهند. سعی بر هدایت جامعه داشته باشد، در صورتی که تخلفی از فرزند خود مشاهده کرد، همانطور که در قرآن مجید گفته شده است « فقولا له قولا لینا لعله یتذکر اؤ یخشی»، با زبانی نرم برخورد کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نگاه برخی در جامعه که گاهی روحانیت را مترصد دستیابی به شهرت می دانند نه خدمت، توضیح داد: نمی توان این برداشت را نسبت به همه روحانیون داشت. ممکن است جامعه با مشاهده چند نفری که با این نگاه در میان روحانیت وارد شده اند، چنین برداشتی کنند؛ چنین برداشتی استقراست و استقرا در منطق درست نیست. نمی توان از اقدام چند نفر از روحانیون نتیجه گرفت که همه روحانیت به این شکل هستند. باید این مسایل را تبلیغ، ترویج و ارشاد کرد که به کار فرهنگی نیازمند است.

این استاد حوزه با اشاره به روایت «کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا»، گفت: بر این اساس اهل بیت(ع) تاکید کرده اند که «زینت ما اهل بیت باشید و به قول بسنده نکنید. عملتان به شکلی باشد که مردم از عمل شما درس بگیرند.» یک روحانی باید سعی کند اعمالش با گفتارش هماهنگ باشد و بیشتر با اعمال خود، مردم را به اسلام دعوت کنند.

وی بررسی رعایت اخلاق در میان روحانیت را نیازمند تحقیقی میدانی و تهیه آماری برای آن خواند و افزود: در غیر این صورت تنها می توان نظری کلی و تخمینی ارائه داد. به نظر می رسد اغلب روحانیان، روحانیان شایسته ای هستند؛ وجود چند نفری که غیر از این باشند، بحث دیگری است. بیشتر روحانیانی که اهل درس و بحث  هستند، این موارد را مد نظر قرار می دهند. می توان گفت آن دسته که غیر از این عمل می کنند، ممکن است از روحانیونی باشند که تازه وارد حوزه شده اند، با فضای حوزه آشنا نستند و  هنوز درس لازم را نخوانده اند. نمی توان همه را با یک چشم نگاه کرد.

نظری منفرد در رابطه با وجود دانشتن یا نداشتن قانونی صریح در زمینه نظارت بر عملکرد روحانیت، بیان کرد: یک دستگاه نظارتی اداری برای نظارت بر عملکرد روحانیت وجود ندارد و روحانیون در کلاس های درس و کلاس های اخلاقی که در کنار آن برگزار می شود، تذکرات لازم را توسط مراجع و اساتید دریافت می کنند. در محیط مدرسه این نظارت وجود دارد اما یک دستگاه نظارتی در حوزه که وظیفه نظارت بر عملکرد آنها را داشته باشد وجود ندارد. وجود چنین دستگاهی لازم است و باید در این زمینه تجدیدنظر کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۳
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی