دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی:


رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که ویروس تکفیر در فضای اختلاف امت اسلامی رشد می کند، گفت: علمای اسلام باید به دنبال فروریختن بنای تعصبات و جهل در امت اسلامی باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی با جمعی از اساتید و شخصیت های علمی ترکیه، گفت: مقارن شدن فقه مذاهب اسلامی باعث زوال تعصب به فروریزی خوف و وحشت از برقراری ارتباط فیمابین منجر می گردد.

وی ادامه داد: در فضای برقراری ارتباط سالم بین مذاهب اسلامی، هر کدام از مذاهب بدون تعصب و نفی دیگری، کالای خود را عرضه خواهد کرد و کالاهای عرضه شده برآمده از مذاهب اسلامی، گاهی در سطح کلان می تواند برای رفع مشکلات جامعه اسلامی نیز کارساز باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: خلاء ارتباط و وحدت میان مذاهب اسلامی باعث اوج گیری تعصب و تفرقه می شود و تکفیری ها از این فضا برای تخریب امت اسلامی بیشترین بهره برداری را خواهند کرد.

وی یادآور شد: امروز جهان اسلام وارد مرحله حساسی شده و اگر همه مذاهب به فکر دستیابی به یک توافق برای اداره مناسبات مذاهب اسلامی برنیایند، این مرحله بسیار شکننده خواهد بود و ممکن است مسیر جامعه اسلامی را به سمت تباهی سوق دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: در ترکیه ظرفیت های بالایی برای تاثیرگذاری بر وضعیت امت اسلامی وجود دارد و با توجه به سفرهای متعدد به این کشور، نوعی صداقت خواهی در زمینه روابط بین مذاهب اسلامی را در شخصیت های ترک مشاهده کرده ام.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اندیشه های اصلاحی علامه نورسی، مصلح کرد تبار ترکیه، گفت: مرحوم نورسی یک مصلح صادق و متفکر بود که علاوه بر ترکیه، کردها نیز به او علاقه زیادی داشتند و برای ما ایرانی ها نیز می تواند یک نقطه مشترکی برای طرح وحدت اسلامی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: ارتباط اخیر ایران و ترکیه بعد از سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران، می تواند علاوه بر مباحث فکری و علمی، گام مهمی در جهت وحدت اسلامی باشد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های دانشگاه مذاهب اسلامی، ابراز داشت: این دانشگاه همه رشته های مذاهب سنی و شیعه را به رسمیت شناخته و اساتید هر مذهب، نیز رشته های تخصصی آن مذهب را تدریس خواهند کرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: در کنار فقه اختصاصی هر مذهب، رشته فقه مقارن نیز وجود دارد و زمام این رشته را به یک عالم وابسته به یک مذهب برای تدریس نمی دهیم، بلکه محورهای درسی را گاهی به چند استاد که هر کدام به یک مذهب تعلق دارند، واگذار می کنیم تا در چند جلسه مطالب خود را ارائه دهند تا این رشته با مشارکت همه مذاهب همراه باشد و در نهایت استاد اصلی مطالب را نتیجه گیری و جمع بندی کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تاکید کرد: رویکرد ما در دانشگاه مذاهب اسلامی غلبه یافتن یک مذهب بر مذهب دیگر نیست، بلکه مهم برای ما دستیابی به نقاط مشترک و توجه به مسائل جدید و باروری سازی آن هاست.

وی خطاب به مدیرگروه الهیات دانشکده آتاتورک ارزروم گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی آماده همکاری با دانشگاه های اسلامی است تا در جهت تشکیل نشست های علمی، تالیف کتاب های درسی، فقه مقارن  و... کار مشترک صورت گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور شد: تدریس مذاهب و تبادل علمی نسخه بسیار موثری در التیام یابی مناسبات امت است. باید امروز این نسخه را در دستور کار قرار دهیم تا تعصبات مذهبی تضعیف شود.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی، تبادل علمی و مذهبی و نگاه به مشکلات امت از خاستگاه همه مذاهب و افتتاح کرسی های فقه مذاهب را به عنوان راهکار بزرگ تعصب برانداز  به صورت جدی دنبال می کند و هر دانشگاهی که در این چارچوب به تعامل با این دانشگاه برآید، با استقبال مواجه خواهد شد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین به سئوالات این اساتید پیرامون فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و دانشگاه مذاهب اسلامی نیز پاسخ داد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۰۷
شورای دبیرخانه دین پژوهان کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی